Μέσα σε έξι µήνες πολλοί από τους µαθητές του 3ου Δηµοτικού Σχολείου Αισωνίου - Σέσκλου στη Μαγνησία περιόρισαν τις ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες στο σχολείο. Ελάττωσαν σηµαντικά την κατανάλωση τυποποιηµένων σνακ και ακολουθούν τα πρότυπα της µεσογειακής διατροφής. Η απάντηση στο ερώτηµα πώς µαθητές και εκπαιδευτικοί κατάφεραν να δώσουν...
αποβολή στο τζανκ φουντ από το σχολείο τους βρίσκεται στο πρόγραµµα που υλοποιήθηκε την περασµένη χρονιά.
Από τον Ιανουάριο και µε πρωτοβουλία της διευθύντριας κ. Μαρίας Διούδη τα παιδιά σιτίζονταν στο σχολείο µε µαγειρευτό φαγητό. Τις µερίδες τις παρασκεύαζε ο γυναικείος συνεταιρισµός που συνεργάστηκε µε τους υπεύθυνους του σχολείου. Μάλιστα, την ευθύνη του µενού είχε ειδικός διατροφολόγος. Και επειδή στόχος ήταν τα παιδιά να εκπαιδευτούν, οι δάσκαλοι του σχολείου έµεναν και έτρωγαν µαζί τους, προκειµένου να τα ενηµερώνουν και να συζητούν.Τρέφονται πιο υγιεινά
Τα αποτελέσµατα, όπως λέει στα «ΝΕΑ» η διευθύντρια, ήταν εντυπωσιακά: «Πολλά παιδιά πλέον έχουν αφήσει στην... άκρη τα κρουασάν και τρέφονται πιο υγιεινά. Και φανταστείτε ότι το πρόγραµµα σίτισης των παιδιών µε µαγειρευτό φαγητό διήρκεσε µία χρονιά. Εάν γίνεται το ίδιο και στα έξι χρόνια της φοίτησής τους στο δηµοτικό, οι µαθητές θα βγουν από το σχολείο σωστά διατρεφόµενοι πολίτες». Η κ. Διούδη συµπληρώνει πως τα παραπάνω αποτελούν µέρος ενός προγράµµατος που υλοποιεί το σχολείο την τελευταία 5ετία για να εκπαιδεύσει τα παιδιά στα πρότυπα της µεσογειακής διατροφής. «Για παράδειγµα, πολλές φορές τα παιδιά έτρωγαν πρωινό στο σχολείο».
Σηµειώνεται πως παρόλο που το 3ο Δηµοτικό ήταν ολοήµερο δεν διέθετε τις υποδοµές για µαγείρεµα στο σχολείο – όπως συµβαίνει στα περισσότερα ολοήµερα της χώρας – και τα παιδιά έφερναν φαγητό από το σπίτι.
Ετσι, η διευθύντρια του σχολείου και οι εκπαιδευτικοί ήταν αυτοί που έκαναν προσπάθειες για να δηµιουργηθεί ειδική αίθουσα µε τραπεζαρία και µε τη συνεργασία του συλλόγου γονέων και τοπικών φορέων (συνεταιρισµός γυναικών) υλοποιήθηκε το πρόγραµµα σίτισης των παιδιών. Ο γυναικείος συνεταιρισµός
Φέτος το σχολείο αναζητά πόρους – µία επικοινωνία που είχε µε το υπουργείο Παιδείας απέβη άκαρπη – προκειµένου να συνεχίσει τη συνεργασία µε τον γυναικείο συνεταιρισµό και τα παιδιά να εξακολουθούν να τρώνε µαγειρευτό φαγητό.
Πρακτικές και πρωτοβουλίες όπως η παραπάνω είναι αυτές που πρέπει να ακολουθήσουν τα σχολεία προκειµένου η διατροφή των παιδιών να βελτιωθεί. Αυτό τονίζουν στα «ΝΕΑ» ειδικοί στα θέµατα διατροφής. Οπως προσθέτουν, πολλές ευρωπαϊκές χώρες προσφέρουν στους µαθητές καθηµερινά µερίδες µαγειρευτού φαγητού. Κάτι τέτοιο δεν συµβαίνει στα ελληνικά σχολεία. Και επειδή στη συγκεκριµένη χρονική συγκυρία είναι δύσκολο να υλοποιηθεί ένα οργανωµένο πρόγραµµα για µαγειρευτό φαγητό, εκπαιδευτικοί, γονείς, µαθητές πρέπει να ακολουθήσουν «έξυπνα» διατροφικά κόλπα.
Καλάθια µε φρούτα
«Μία λύση είναι να υπάρχουν καλάθια µε φρούτα (fruit baskets) ακόµα και µέσα στις τάξεις έτσι ώστε τα παιδιά να έχουν καθηµερινή επαφή µε αυτά και να ωθούνται έτσι να τα καταναλώνουν», λέει στα «ΝΕΑ» ο διαιτολόγος - διατροφολόγος στη Μονάδα Διατροφής του Ανθρώπου του Γεωπονικού Πανεπιστηµίου κ. Γρηγόρης Ρίσβας.
Οπως προσθέτει, από τη στιγµή που δεν υπάρχει µία κεντρική κίνηση – από το υπουργείο – για παρασκευή φαγητού στα σχολεία, µπορεί να υπάρξει µία άλλου είδους ενίσχυση για να κατευθυνθούν οι σχολικές µονάδες προς τα εκεί. «Δεν είναι απαραίτητο να είναι οικονοµική. Μπορεί να δηµιουργηθεί ένας µικρός χώρος για παρασκευή φαγητού. Για παράδειγµα, θα µπορούσαν να δηµιουργηθούν στους χώρους των χηµείων».
Ο διατροφολόγος προτείνει επίσης τα σχολεία να εκµεταλλευτούν τους τοπικούς φορείς και παραγωγούς ώστε να διαθέτουν φρέσκα προϊόντα. Πρακτική, λέει, που θα είχε µεγαλύτερη επιτυχία στις περιφέρειες.
Μια άλλη ιδέα που προτείνει ο δρ Μιχάλης Χουρδάκης, ιατρός - υγιεινολόγος, κλινικός διαιτολόγος - διατροφολόγος, επιστηµονικός συνεργάτης ιατρικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης, είναι να υπάρχει ένας άνθρωπος στο σχολείο ο οποίος θα ετοιµάζει φρέσκες σαλάτες ή φρούτα.
Οπως λέει, προκειµένου τα παιδιά να τρέφονται µε ποιοτικό µαγειρευτό φαγητό θα µπορούσε «µία µητέρα να αναλαµβάνει µία φορά τον µήνα το µαγείρεµα για µία τάξη.
Είναι κάτι που γίνεται πιλοτικά σε σχολεία του εξωτερικού».
Εκπαίδευση και στους γονείς
Σηµαντικό ρόλο στις διατροφικές επιλογές των παιδιών παίζει και η οικογένεια. Για να αλλάξουν λοιπόν οι συνήθειες των παιδιών, λένε, οι ειδικοί, θα πρέπει να εκπαιδεύονται και οι γονείς. «Καλό είναι στην ενηµέρωση και στα προγράµµατα διατροφής που υπάρχουν στα σχολεία να συµµετέχουν και οι γονείς. Με σεµινάρια αλλά και µε κοινές δράσεις – µαζί µε τους µαθητές. Για παράδειγµα, µπορούν να έρχονται στο σχολείο να µαγειρέψουν» αναφέρει ο κ. Χουρδάκης. Πολλές έρευνες έχουν δείξει επίσης ότι µεγάλη µερίδα των µαθητών δεν τρώνε καθόλου πρωινό ή τρώνε ένα ανεπαρκές πρωινό. «Καλή ιδέα λοιπόν θα ήταν να τρώνε όλα µαζί τα παιδιά πρωινό στο σχολείο» προτείνει ο κ. Ρίσβας.
almyrosinfo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου